Loading...
Veelgestelde vragen 2017-09-05T13:54:56+00:00


Inchecken

Inchecken kan bij de meeste vluchten via de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Het is ook mogelijk om op het vliegveld in te checken bij een balie of kiosk. Het moment waarop u online kunt inchecken verschilt per maatschappij, maar over het algemeen kan dit online vanaf 72 of 48 uur voor vertrek. U ontvangt in veel gevallen een reminder via de e-mail. Bij het inchecken ontvangt u een boardingcard. Hierop staat de tijd vermeld wanneer u zich uiterlijk bij de balie van de maatschappij moet melden om uw bagage in te checken en het tijdstip waarop de gate sluit. Heeft u alleen handbagage dan kunt u direct naar de paspoortcontrole of gate gaan. Wij adviseren u om uiterlijk 3 uur voor vertrek op het vliegveld aanwezig te zijn en om tijdens vakantieperioden  een ruime marge in acht te nemen. Dit geldt met name voor de kerstperiode. Houdt rekening met langere wachttijden en ook met vertragingen op weg naar het vliegveld.Als u uw vlucht mist is de kans groot dat er een nieuw ticket gekocht moet worden.

In de reminder die u vlak voor vertrek via de e-mail ontvangt, staat een link voor het online inchecken. Mocht u de mail niet hebben ontvangen dan kunt u ook inchecken via de site van de maatschappij. Er wordt dan om een boekingscode, reserveringsnummer of PNR gevraagd, dit is een combinatie van 6 cijfers en letters. Deze is terug te vinden op het e-ticket bij"airline ref" of "booking ref". Let op; er staan soms 2 reserveringsnummers op het e-ticket waarbij er één van de luchtvaartmaatschappij en één van ons reserveringssysteem is. Uiteraard heeft u de eerste nodig bij het inloggen op de site van de luchtvaartmaatschappij. Mocht het niet lukken, probeer het dan met beide nummers en let erop dat een 0 de letter o kan zijn of het cijfer nul. Het beste is om het nummer te knippen en plakken om dit probleem te ondervangen. Verder mogen er geen spaties of leestekens worden gebruikt in de achternaam; van der Keulen moet worden ingevuld als vanderkeulen en van 't Hek als vanthek.

Mocht het niet lukken om op bovenstaande wijze in te checken dan is een veel voorkomende reden dat de vlucht wordt uitgevoerd door een andere maatschappij. Op uw e-ticket is te zien door welke maatschappij uw vlucht wordt uitgevoerd; dit is terug te vinden onder de term "operated by". Ga in dat geval naar de site van desbetreffende maatschappij en probeer het daar opnieuw. Mocht dit ook niet lukken dan kan de incheck alleen op het vliegveld plaatsvinden.


Reizen naar de VS of Canada

Voor reizigers die naar of via de VS reizen, geldt dat zij in het bezit dienen te zijn van een paspoort dat mechanisch gelezen kan worden. Reizigers met een handgeschreven paspoort (zoals het oude Belgische) mogen niet naar of via de VS reizen. Neem bij twijfel contact op met de ambassade of het consulaat van de VS of de visumdienst (www.visum.nl).  Verder hebben wij bij het boeken van een ticket via of naar de VS uw geboortedatum, paspoortnummer en vervaldatum nodig. Zonder deze gegevens kunnen wij helaas geen ticket uitgeven.

  • Voor reizen naar de Verenigde Staten van Amerika geldt dat alle reizigers uit zgn. VWP landen (waaronder Nederland) , verplicht zijn om voor aanvang van de reis elektronisch toestemming te verkrijgen voordat zij aan boord kunnen gaan van een vliegtuig naar de Verenigde Staten. Dit geldt dus ook voor mensen die via de VS reizen en daar een overstap hebben. Meer informatie hierover vindt u op de website website https://www.esta.nl/ Hier kunt u ook de ESTA aanvragen.
  • Kinderen moeten een eigen paspoort hebben.
  • Voor alle passagiers die naar of via de VS reizen moeten de luchtvaartmaatschappijen tegenwoordig paspoort- en verblijfsgegevens verzamelen en naar de douane op het vliegveld van aankomst sturen via d.m.v. het zgn. Advance Passenger Information Systeem (APIS).
  • Om de wachttijd bij de incheck zo kort mogelijk te houden wordt u verzocht deze gegevens gereed te hebben op het moment van incheck. Hierbij gaat het dus niet alleen om paspoort gegevens, maar ook om de adresgegevens van de eerste verblijfplaats in de VS. Deze gegevens moeten bestaan uit huisnummer en straatnaam, stad, code van de staat en postcode.
  • Transfer passagiers die een eindbestemming hebben buiten de VS met een overstap tijd van 8 uur of langer binnen de USA kunnen voor het adres volstaan met 'Transit to Non-US country' en het vluchtnummer van de vlucht waarmee verder wordt gevlogen.
  • Voor passagiers die direct na aankomst in de VS een auto of camper gaan huren geldt dat zij meestal wel een idee hebben waar zij naar toe gaan en het verblijfsadres zo goed als mogelijk moeten opgeven.
  • Mensen die in de VS wonen en transfer passagiers hoeven geen adres in de VS op te geven.
  • Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de maatschappij waarmee gevlogen wordt.
  • Op vluchten naar de USA mogen passagiers geen vloeibare stoffen in hun handbagage in het vliegtuig meenemen.
  • Vloeibare stoffen zijn drank, shampoo, zonnebrand, crèmes, tandpasta, gel en ander vergelijkbare middelen. Deze middelen mogen wel in de bagage mee, die ingenomen wordt bij de incheckbalie.
  • Wat wel mag: Babymelk, gekolfde borstvoeding of sap als er een baby of klein kind meereist; voorgeschreven medicijnen met naam die correspondeert met de passagier; Insuline en andere essentiële, niet-voorgeschreven medicijnen.
  • Dat betekent dat dranken, die na de incheck in de taxfree winkels gekocht worden, niet mee aan boord kunnen.

Canada

Ook voor reizen naar of via Canada is het noodzakelijk om vooraf een elektronisch visum aan te vragen. U kunt dat hier doen. 

Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend, neem bij twijfel contact op met de desbetreffende autoriteiten.


Reizen naar Zuid-Afrika voor mensen onder de 18 jaar

Per 1 juni 2015 gelden onderstaande regels:

  • Ouders reizend met minderjarigen dienen in het bezit te zijn van een originele niet verkorte/volledige geboorteakte of officieel kopie.
  • Als een minderjarige reist met slechts één ouder, dient de ouder in het bezit te zijn van een originele niet verkorte/volledige geboorteakte of officieel kopie.
  • Er zal ook een volledige autorisatie van ouderlijke toestemming verleend moeten zijn welke uiterlijk 4 maanden voor reizen is uitgegeven (samen met kopie paspoort).  Of eventueel met een gerechtelijk bevel welke bevestigd dat de volledige wettelijke voogdij over de minderjarige officieel is bevestigd.
  • In het geval dat één van de ouders is overleden, een overlijdensakte.
  • Bij het reizen met een volwassene, anders dan de ouder dient deze toestemming te hebben van beide ouders - met kopieën van de identificatie van de ouders of voogden.
  • Hierbij hebben zij de volledige contactgegevens van de ouders / voogden nodig. Daarnaast hebben zij ook de contact gegevens nodig van de persoon welke de zorg gaat dragen over de minderjarigen.
  • Bij het reizen van een minderjarige, zonder begeleiding zal een originele (niet verkorte) volledige geboorteakte of officieel kopie moeten kunnen worden geproduceerd. Hiernaast is ook toestemming van de ouder(s) of eventueel een gerechtelijk bevel, van volledige ouderlijke verantwoordelijkheden welke officieel is bevestigd. Daarnaast is ook een brief nodig van de persoon die de minderjarige in Zuid-Afrika opvangt,  met volledig adres en contact gegevens.

Voor meer informatie, zie:

http://mijnzuidafrika.nl/content/pdf/Samenvatting%20Nieuwe%20Immigratie%20Regels%20-%20NL.pdf

Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend, neem bij twijfel contact op met de desbetreffende autoriteiten.


Bagage

Bij de meeste lijndienstmaatschappijen geldt voor economy class- vluchten buiten Europa een bagagelimiet van 20 -23 kg per persoon exclusief handbagage. De handbagage mag over het algemeen 5 -10 kg wegen. Bij veel vluchten binnen Europa moet voor bagage apart worden betaald. Let hierop als u uw vliegticket boekt. 

Houdt er rekening mee dat in sommige gevallen de vlucht door een andere maatschappij wordt uitgevoerd (zie hiervoor het reisschema onder "operated by") of dat u eerst een zogenaamde interline vlucht of feeder flight maakt met een andere maatschappij. Het is dan noodzakelijk de regels aan te houden van de maatschappij waarbij u incheckt. Neem bij twijfel contact op met de desbetreffende maatschappij.

Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend; neem bij twijfel contact met de luchtvaartmaatschappij. Wij hebben als bemiddelingskantoor geen  invloed op de bagageregels.


Stoelreserveringen

De definitieve toekenning van een stoelnummer gebeurt bij de meeste maatschappijen pas op het moment van  het (online) incheck.  Als u specifieke wensen heeft,  met een baby reist, een medische verklaring heeft of afhankelijk bent van speciaal rolstoelvervoer, dan raden wij u aan om dit aan ons door te geven of contact op te nemen met de maatschappij waarmee u reist. 

Tegenwoordig is het uiteraard bij de meeste luchtvaartmaatschappijen mogelijk om stoelen online in te boeken. In sommige gevallen wordt hier een klein bedrag voor in rekening gebracht. Ook is het soms mogelijk om extra beenruimte te reserveren.


Frequent Flyer Programma's

Als u een vlucht boekt  en u bent lid van een Frequent Flyer- programma, dan adviseren wij u om het nummer aan ons door te geven zodat wij dit in de reservering kunnen zetten. Houd er rekening mee dat de meeste maatschappijen lid zijn van een alliantie en dat u punten kunt sparen met bijvoorbeeld een Alitalia- ticket terwijl u lid bent van Flying Blue (KLM). KLM en Alitalia zijn namelijk beide lid van Skyteam. Andere grote allianties zijn One World en Star Alliance. Naast de punten die hiermee gespaard kunnen worden, biedt het programma ook voordelen m.b.t. de uitvoering van de vlucht; zo wordt u op de hoogte gehouden van schemawijzigingen of indien bijvoorbeeld uw bagage niet is meegekomen op de vlucht. Ook krijgt u automatisch alerts via e-mail of mobiele telefoon over online incheck, etc.

Het is echter lang niet altijd zo dat de geboekte vlucht punten oplevert; dit hangt namelijk af van de prijs en de restricties van het ticket. Zo leveren dure tickets vaak meer punten op dan goedkope en het komt ook voor dat er helemaal geen punten worden toegekend.

Voor meer informatie over de honorering adviseren wij u om contact op te nemen met de maatschappij of om op de website te controleren welke zogenaamde boekingsklassen punten opleveren en welke niet. De zoekmachines en ook onze medewerkers zullen bij het zoeken naar een vlucht altijd op zoek gaan naar de laagst beschikbare prijs. Bij deze prijs hoort een boekingsklasse en deze is terug te vinden in het vluchtnummer; bv KL5578Q; hierbij is Q dan de boekingsklasse.

Het is meestal niet verstandig om omwille van het frequentflyer- programma in een hogere boekingsklasse te gaan boeken aangezien deze (veel) duurder zijn en op deze manier dus het voordeel van de verworven punten teniet wordt gedaan.

Het inwisselen van gespaarde punten dient te gebeuren via de helpdesk van de maatschappij waar het programma loopt. Skybreakers heeft geen inzage in de hoogte van uw saldo en kan punten ook niet omzetten in tickets of upgrades.

Bovenstaande tekst geldt ook voor spaarprogramma’s zoals die van Bluebizz (van KLM).

Skybreakers kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet verwerven van punten, ook niet als het nummer per abuis niet in de reservering terecht is gekomen. Om te controleren of het nummer in de reservering staat, verwijzen wij naar het e-ticket; hierop moet het nummer te zien zijn. 


Vliegen als groep

Bij het reizen op een groepsticket gelden in principe dezelfde regels als bij individuele tickets. Bent u de organisator van de reis dan ontvangt u na de boeking een e-ticket met vermelding van de namen en e-ticketnummers van alle deelnemers. Verder is er meestal 1 reserveringsnummer waaronder de hele boeking bij de maatschappij bekend is.

Wij adviseren om naar ieder deelnemer het complete e-ticket (waar dan ook de namen van de overige reizigers op staan) te mailen, zodat iedereen op de hoogte is van de vertrektijd en vluchtnummers.

Iedere deelnemer kan vervolgens in de meeste gevallen zelf op de gebruikelijke wijze (online) inchecken, stoelen reserveren of upgraden, bagage bijkopen of maaltijdvoorkeuren doorgeven. Zie hiervoor de informatie bij (online) inchecken en stoelreserveringen. Als organisator kunt u dit ook zelf doen, wel zijn dan de paspoortgegevens noodzakelijk.

Bij (grote) groepen is het soms handiger iedereen op het vliegveld te laten inchecken d.m.v vertoon van het paspoort, aangezien het lastig kan zijn om aan iedere deelnemer uit te leggen hoe de online incheck precies verloopt.

Daarnaast houden sommige maatschappijen een afwijkende procedure aan en zal de incheck en stoelverdeling op het vliegveld gebeuren als het niet mogelijk is om online in te checken. In de meeste gevallen heeft de maatschappij wel al een zgn "groupseating" aangevraagd zodat de groepsdeelnemers zo veel mogelijk bij elkaar zitten.

Kortgezegd zijn er dus 3 manieren om in te checken;

  1. online door de organistor
  2. online door de deelnemer
  3. op het vliegveld door de deelnemer

Het is bij de meeste maatschappijen wegens kostenbesparing en om veiligheidsredenen niet mogelijk om als groep in te checken, waardoor ieder voor zich dient in te inchecken. Het is echter aan te raden dat de persoon die de groep vertegenwoordigt dit ter plekke bij het incheckpersoneel alsnog verifieert.

Wij adviseren om als groep een extra ruime tijdsmarge in te bouwen m.b.t. het (groeps)vervoer naar het vliegveld. De gevolgen bij een vertraging om welke reden dan ook kan namelijk grote financiële gevolgen hebben waarvoor Skybreakers niet aansprakelijk kan worden gesteld.

Het is mogelijk om als groep te verzamelen en vervolgens (ieder voor zich) in te checken, het is ook mogelijk om te verzamelen bij de gate en het inchecken meteen te voltooien bij aankomst op het vliegveld van de individuele reizigers. Dit om te voorkomen dat de hele groep wordt vertraagd door laatkomers.

Ook dient het aanbeveling om (als vertegenwoordiger) een dag vòòr de heen- en terugreis nogmaals de actuele vertrektijd van de vlucht te controleren i.v.m. eventuele onvoorziene last-minute schemawijzigingen. De actuele tijden zijn terug te vinden op websites zoals www.schiphol.nl of de site van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt, maar ook via de dieplink die in de meeste e-tickets is terug te vinden. Skybreakers kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het missen van de vlucht door schemawijzigingen of andere veranderingen in de vluchtuitvoer en de daaruit voortvloeiende financiële schade van bijvoorbeeld het (elders geboekte) landarrangement. Zie ook punt punt 6 van onze boekingsvoorwaarden.

Let als organisator van een groepsreis op de eventuele verschillende nationaliteiten en de bijbehorende afwijkende visa- en transitregels. Zie ook: “visa en vaccinaties”


Visa en vaccinaties

Denk voor vertrek aan:

N.b: Als reiziger bent u zelf verantwoordelijk voor het (op tijd) regelen van de juiste reisdocumenten, vaccinaties en visa. Let hierbij ook op de juiste geldigheid. Voor sommige landen geldt dat het paspoort nog minimaal 6 maanden na de terugreisdatum geldig moet zijn of dat kinderen een eigen paspoort moeten hebben. Controleer voordat u op reis gaat altijd eerst via het visumburo of via de website van de ambassade welke documenten vereist zijn en welke specialReizen naar de VSe voorwaarden van toepassing zijn.

Belangrijke informatie voor alle reizigers naar de VS: Zie: Reizen naar de VS.

 


Wijzigen en geldigheidsduur van het ticket

Voor de wijzigingskosten van het ticket verwijzen wij u naar de op de factuur vermelde ticketvoorwaarden. De geldigheidsduur van het ticket staat vermeld in de begeleidende mail. Als er bij wijzigen 100% staat, betekent dit dat het ticket niet wijzigbaar is.

Wordt hier een bedrag vermeld, dan zijn dit de kosten die u per persoon per wijziging betaalt. N.b: het wijzigen is afhankelijk van beschikbaarheid. Mocht er geen plaats meer zijn in uw boekingsklasse, dan wordt er een extra toeslag berekend, bestaande uit het tariefsverschil + een eventueel verschil in luchthavenbelasting .

De nieuwe vluchtdatum moet altijd binnen de geldigheidsduur van het betreffende ticket vallen.

Met de  geldigheidsduur van het ticket wordt bedoeld dat de terugreis binnen het gestelde aantal dagen of maanden dient plaats te vinden. Vertrekt u bijvoorbeeld op 1 januari en is uw ticket 3 maanden geldig, dan dient u uiterlijk 1 april weer terug te zijn. Als u de geboekte vertrekdatum wilt wijzigen en uitstellen naar een latere datum, dan moet de terugreisdatum altijd 3 maanden na vertrek van de oorspronkelijke vertrekdatum plaatsvinden.

Mocht de gewenste retourdatum bij boeking nog niet gereserveerd kunnen worden (wij kunnen namelijk maximiaal 11 maanden vooruit boeken) dan kunt u de gewenste retourdatum bij boeking aan ons doorgeven. Deze wordt kosteloos ingeboekt zodra dit mogelijk is (onder voorbehoud van beschikbaarheid en het vluchtschema).

Het kan voorkomen, zeker bij tickets met een lang verblijf, dat de gewenste retourdatum pas na vertrek kan worden ingeboekt omdat de retourdatum 11 maanden of langer in de toekomst ligt. Het is in dit geval niet mogelijk om de door u opgegeven gewenste retourdatum kosteloos naar een andere datum te verplaatsen. Mocht wijzigen naar een andere dan de vooraf opgegeven datum gewenst zijn, dan gelden de normale, op de factuur vermelde wijzigingskosten.


Herbevestigen

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het tegenwoordig niet meer nodig om de terugvlucht te herbevestigen, maar bij sommige kleine, lokale maatschappijen kan het nog wel gebruikelijk zijn. Bij de incheck kunt u vragen of dit bij uw terugvlucht het geval is en kunt u meteen het juiste telefoonnummer van de maatschappij ter plaatse vragen. Als vertrek- en retourdatum ver van elkaar verwijderd zijn, raden wij aan om een paar dagen voor vertrek te controleren of er geen tussentijdse schemawijzigingen hebben plaatsgevonden. 

Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend.