Informatie m.b.t. het coronavirus

De coronacrisis heeft de luchtvaart nagenoeg tot stilstand gebracht en het is nog onzeker hoe de situatie zich de komende tijd zal ontwikkelen.

Als er een ticket is geboekt in de komende maanden dan bestaat de kans dat de maatschappij deze noodgedwongen moet annuleren. Ook kan het zijn dat de reisplannen uitgesteld moeten worden door de regelgeving in het land van bestemming of als het doel om te reizen is weggevallen.

De meeste maatschappijen bieden daarom een omboekregeling of een voucher aan om de vervoersplicht op een later moment alsnog na te kunnen komen. Het beleid hierover verschilt per maatschappij en ook de periode waarin de vertrekdatum moet vallen om voor deze regeling in aanmerking te komen is zeer verschillend net als de periode waar naartoe gewijzigd mag worden. In de links hieronder is hierover meer informatie te vinden, van de meest voorkomende maatschappijen hebben we alles op een rijtje gezet maar aangezien de voorwaarden regelmatig wijzigen, geldt te allen tijde dat het beleid van de airline zélf bepalend is.

Over restituties is nu veel discussie aangezien deze procedure de financiële positie van de toch al wankele maatschappijen verder verslechtert. Alhoewel er hier en daar restituties worden verleend duurt de procedure veel langer dan gebruikelijk (normaal een maand, nu 6 – 12 maanden) of wordt deze optie pas na een jaar geboden nadat het voucher niet is gebruikt. Lees meer over dit onderwerp bij punt 1 van veelgestelde vragen 

Veelgestelde vragen

  1. Ik lees in de media dat ik bij een geannuleerde vlucht mijn geld binnen 7 dagen terugkrijg, waarom duurt het langer? Door het grote aantal annuleringen duurt het in veel gevallen veel langer dan de 7 dagen die hiervoor normaal gesproken staat, ook zijn er maatschappijen die door de financiële problemen nu al aangeven hier tot wel 12 maanden voor nodig te hebben, anderen nemen helemaal geen refundaanvragen in behandeling aangezien zij zich beroepen op overmacht en daarom alleen een voucher aanbieden.   Wij als Skybreakers zijn hierin geen partij en hebben ook geen invloed op dit onderwerpen zijn geheel afhankelijk van de opstelling van de maatschappijen en onze leveranciers.
  1. Mijn vlucht is gedeeltelijk geannuleerd. Wordt dit gezien als een annuleringen?

Ja, ook als bijvoorbeeld alleen de heenreis is geannuleerd of zodanig is gewijzigd dat er een overnachting ontstaat bij een overstap dan wordt dit gezien als een annulering en zal de maatschappij dus een kosteloze omboeking of een voucher aanbieden (zie ook punt 1)

  1. Moeten we zelf contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij voor het aanvragen van refunds of het omboeken van data?

Nee, aangezien de tickets via ons zijn uitgegeven zal ook de verdere afhandeling via Skybreakers gaan. Je hoeft dus geen contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij.

  1. Ik wil mijn vlucht omzetten naar een later moment maar weet nog niet precies wat de data zijn.

Dat is geen probleem, deze kunnen later aan ons worden doorgegeven, ook de route is bijna in alle gevallen te wijzigen. Details m.b.t. uiterste reisdata etc. verschillen per airline en kunnen bij ons worden opgevraagd of op de website van de betreffende maatschappij.

  1. Ik wil de reis verzetten naar de zomer van 2021 maar krijg hiervan nog geen bevestiging

Wij kunnen ongeveer 10-11 maanden vooruit boeken dus voor de zomer van 2021 kunnen we op z’n vroegst vanaf september a.s. boekingen maken. We houden reservering echter “levend” waardoor we de vluchten op een later moment kunnen boeken en afhandelen.

  1. Ik wil een voucher maar krijg alleen een mail met het bericht dat mijn vluchten over een tijdje verzet gaan worden naar de nieuwe data / route die ik doorgaf.

I.g.v. een wijziging werken we (ook als we de vluchten nog niet kunnen inboeken zoals beschreven het punt hierboven) met de bestaande reserveringen; deze behouden hun waarde. De ticketnummers in de originele e-tickets vertegenwoordigen deze waarde, bij een voucher wordt eenzelfde ticketnummer gebruikt. Het voucher is qua waarde gelijk aan de waarde van het ticket. Bij sommige maatschappijen zoals British Airways en Lufthansa is het genereren van vouchers om technische redenen niet mogelijk (dit kan alleen als er direct op de site van de maatschappij is geboekt).

  1. Waarom krijg ik niet het volledige factuurbedrag terug als ik annuleer of wijzig?

Het bedrag dat we i.g.v. een annulering terugstorten of bij een wijziging verrekenen met een nieuwe boeking is het nettobedrag dat wij aan de maatschappij betaalden. Onze marge kunnen we helaas niet teruggeven aangezien wij de continuïteit van onze dienstverlening anders niet kunnen garanderen.

  1. Als wijzigen gratis is, waarom moet ik dan nog een verschil in tarief bijbetalen?

De maatschappijen rekenen geen wijzigingskosten maar als de nieuwe data  duurder zijn of als er op een andere  route wordt gevlogen dan kan er een verschil in tarief ontstaan waardoor en een restbedrag betaald moet worden.

  1. Als de toekomstige vlucht goedkoper is dan mijn origineel geboekte vlucht, wat gebeurt er dan met overwaarde? 

In dat geval volgt er een nieuw voucher of credit t.w.v. het restant dat weer aan een nieuwe  vlucht (of ev.t extra services) kan worden besteed. Elke maatschappij heeft echter een eigen systeem hierin en het is daarom nog niet precies te zeggen hoe dit er administratief uitziet.

  1. We reizen in een groep en willen de reis wijzigen naar volgend jaar maar sommige deelnemers weten pas over een paar maanden of zij volgend jaar meekunnen, is het mogelijk om later alsnog een refund aan te vragen voor degene die uiteindelijk niet meegaan?

Ja, een refund aanvragen is altijd nog mogelijk, dus ook als je nu aangeeft om te wijzigen.

  1. We hebben gekozen voor een voucher of het uitstellen van de reis maar willen alsnog een refund aanvragen, kan dat?

Ja, in de meeste gevallen is dit mogelijk, in het uiterste geval moet er eerst gewacht worden tot het voucher is verlopen waarna alsnog een refundprocedure kan worden opgestart.

12. We hebben een refund aangevraagd,  er zijn al meerdere maanden verstreken en we hebben nog niets gehoord, wanneer kunnen we de restitutie tegemoet zien?

Zodra we de refund binnen hebben van de maatschappij sturen we een bericht naar de klant en maken we een creditfactuur aan die we overmaken naar het rekeningnummer waar de betaling vandaan kwam tenzij anders aangegeven. Als we nog geen geld van de maatschappij hebben gekregen dan kunnen we dit niet overmaken of voorschieten, ook niet als het langer duurt dan in eerste instantie aangegeven. Wij willen ook zo snel mogelijk de dossiers afhandelen en sluiten en we doen ons uiterste best hiervoor maar zijn in dezen geheel afhankelijk van het beleid van de maatschappijen. Op de snelheid en logica (zie tekst hieronder) hebben we geen invloed en hebben daarnaast meer dan 4000 tickets te verwerken en het is voor ons onmogelijk om van ieder ticket een update te geven, we nemen in ieder geval contact op zodra er nieuws is en danken alvast voor het geduld en begrip.

Snelheid en logicqa wijzigings- en refunsprocesure

Inmiddels hebben we enige ervaring opgedaan in de snelheid of juist traagheid waarmee de verschillende maatschappijen refunds uitkeren.

Zo hebben vlak na de uitbraak bijna alle maatschappijen de automatische refundprocedure op handmatig gezet waardoor dit een zeer bewerkelijk proces werd (dit duurt dan 15 minuten per ticket ipv “een druk op de knop”). Hierdoor zijn enorme achterstanden ontstaan die inmiddels wel zijn weggewerkt maar die voor veel vertraging zorgden (wat ook de bedoeling was van de maatschappijen om hun liquiditeit te beschermen). Inmiddels hebben sommige maatschappijen zoals KLM en Lufthansa onder druk van de verschillende belangenverenigingen het proces weer geautomatiseerd maar alleen voor nieuwe aanvragen, dat betekent dus dat aanvragen die handmatig waren gedaan niet alsnog automatisch kunnen. Het kan daarom voorkomen dat een aanvraag die al lang geleden is gedaan langer duurt dan een aanvraag die onlangs is doorgevoerd hoe onredelijk dit ook is. Maatschappijen waar we momenteel relatief snel geld van terugzien zijn o.a. Transavia, Delta Airlines, KLM, Air France, Lufthansa en American Airlines;deze kunnen we vaak binnen 2-3 maanden uitkeren. Traag is o.a. Air Europa (kan een jaar duren) en ook zijn er nog steeds maatschappijen die niet aan refunds doen zoals Aeroflot, Royal Air Maroc en Aeromexico, daar wordt in het gunstigste geval een voucher uitgegeven. Van maatschappijen die failliet gaan kunnen net als bij een normaal faillissement geen geld claimen.

Info luchtvaartmaatschappijen

Klik hieronder voor de up-to-date informatie van luchtvaartmaatschappijen: