Update 6 april 2020

Ivm de steeds strengere regels rondom corona is de luchtvaart inmiddels nagenoeg tot stilstand gekomen. Het is onzeker hoelang deze situatie gaat aanhouden, heeft u een vlucht geboekt waarvan het vertrek aanstaande is, houd dan de websites van de maatschappijen waarmee u vliegt in de gaten om te zien tot welk moment er een coulance regeling geldt.

Voor alle vertrekken buiten deze termijn gelden vooralsnog de normale regels die zijn terug te vinden op de boekingsbevestiging en uiteraard kunnen deze veranderen als de situatie daartoe aanleiding geeft. Hoewel wij van de meeste regelingen op de hoogte zijn maar er ook met veel maatschappijen wordt gevlogen, kunt u ons helpen door ons te mailen met de actuele coulanceregeling van de maatschappij waarmee u vliegt, mits de vertrekdatum van uw reis binnen de coulanceregeling valt. Wij zullen de reserveringen dan op volgorde van vertrekdatum afhandelen. Eerder mailen heeft geen zijn aangezien we dan nog niets met zekerheid kunnen zeggen.

Is uw reis gepland in de komende weken dan is de kans groot dat uw vlucht wordt geannuleerd, hiervan krijgt u in veel gevallen automatsch bericht aangezien wij uw e-mail adres in de boeking hebben gezet, ook wij krijgen een bericht van de maatschappij igv een annulering of wijziging waarna wij contact met u zullen opnemen over de vervolgstappen.

Wordt uw vlucht niet geannuleerd maar wilt u niet meer op reis? Zorg er dan in ieder geval voor dat u ons voor vertrek mailt, want als de vlucht nog actief staat en u niet komt opdagen dan vervallen alle rechten.

De meeste maatschappijen bieden nu een omboekregeling aan, restituties worden niet meer in behandeling genomen of duren extreem lang en dit kan nadelige gevolgen hebben als u helemaal niet meer op reis wilt. Mocht er op termijn geen passende oplossing gevonden kunnen worden via de omboekregeling en als ook een restitutie wordt afgewezen door de maatschappij dan kunnen wij hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld aangezien de coronacrisis valt onder een uitzonderlijk geval van overmacht zoals beschreven in punt 5 van onze boekingsvoorwaarden.

De omboekregeling houdt in dat de reservering kosteloos omgezet kan worden naar een datum in de toekomst; alleen een evt verschil in tarief wordt dan rekening gebracht. Mocht er nog geen nieuwe vertrekdatum zijn dan kunnen we de reservering actief houden zodat we op een later moment een nieuwe reservering kunnen maken waarbij het krediet** van het oude ticket in mindering wordt gebracht op het nieuwe ticket. De termijnen voor wat betreft de aanlevering van de nieuwe data en de uiterste vertrekdatum verschillen per maatschappij en deze veranderen bovendien constant, afhankelijk van verdere de ontwikkelingen. Voor meer informatie hierover verwijzen we naar de informatie op de site van de maatschappij die uw reis uitvoert.

Als leidraad gelden bij de meeste maatschappijen momenteel de volgende regels:

  • Er mag alleen met de maatschappij worden gevlogen waarmee de originele reis was geboekt.
  • Er mag naar een andere bestemming worden gevlogen mits deze wordt aangevlogen door de maatschappij.
  • Er worden geen wijzigingskosten gerekend;  alleen een evt tariefsverschil zal worden doorbelast (hangt oa af van het seizoen en de beschikbaarheid van stoelen op de gewenste data).
  • De tickets zijn persoonsgebonden, het is dus niet mogelijk om een andere persoon te laten vliegen.
  • Voor de uiterste datum waarop het nieuwe ticket geboekt moet zijn en voor welke datum gereisd moet worden, verwijzen we naar de informatie die inmiddels bij de meeste maatschappijen op de site is gepubliceerd.

** Het krediet dat aan het nieuwe ticket besteed kan worden is de nettoprijs die wij aan de maatschappij betaalden, dit is over het algemeen tussen de 30 – 50 euro pp lager dan hetgeen aan ons betaald is, onze fee’s kunnen we helaas niet restitueren, wij vragen hiervoor begrip.

Wij doen ons uiterste best om iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Gezien de zeer ongebruikelijke werkelijkheid waarin ook de reiswereld is terechtgekomen vragen we uw begrip en geduld als de bovenstaande regeling op dit moment of in de toekomst nadelig uitpakt of geen oplossing biedt in uw geval.

Heeft u bij ons een allotment** geboekt en overweegt u deze te annuleren? Mail ons dan ook al valt de vertrekdatum nog niet binnen de coulanceregeling, we kunnen dan kijken naar de mogelijkheden.

Een allotment is een groepsboeking van meer dan 10 personen waarvoor wij een groepscontract stuurden, dit zijn boekingen waarbij de betaling in gedeelten wordt gedaan en waarbij de namen pas een maand voor vertrek worden doorgegeven, niet te verwarren met groepsboekingen die bestaan uit losse tickets (die direct betaald en geprint zijn)

Update 26 maart 2020

Beste reiziger,

Op dit moment zijn er door de uitbraak van het coronavirus veel dingen onduidelijk, ook in de reiswereld.

We hebben ons aanvankelijk geconcentreerd op het omboeken van passagiers die in het buitenland waren en kunnen nu verder met de actuele vertrekdata en die van de komende weken.

Doordat veel klanten begrijpelijkerwijs met vragen zitten en wij aan de andere kant afhankelijk zijn van de steeds veranderende regels van de maatschappijen, vragen we u de actuele informatie die op de site van de maatschappij waarmee u vliegt in de gaten te houden (zie ook links hieronder) en ons alleen te mailen of te bellen op het moment dat uw reis binnen de coulancetermijn valt, op deze manier kunnen we onze service naar al onze klanten optimaal houden in deze extreme omstandigheden.

Voor alle vertrekken buiten deze termijn gelden vooralsnog de normale regels die zijn terug te vinden op de boekingsbevestiging en uiteraard kunnen deze veranderen als de situatie daartoe aanleiding geeft. Hoewel wij van de meeste regelingen op de hoogte zijn maar er ook met veel maatschappijen wordt gevlogen, kunt u ons enorm helpen door ons te mailen met de actuele coulanceregeling van de maatschappij waarmee u vliegt, mits de vertrekdatum van uw reis binnen de coulanceregeling valt. Wij zullen de reserveringen dan op volgorde van vertrekdatum afhandelen. Eerder mailen heeft geen zijn aangezien we dan nog niets met zekerheid kunnen zeggen.

De meeste maatschappijen bieden nu een omboekregeling aan, restituties worden niet meer in behandeling genomen of duren extreem lang en dit kan nadelige gevolgen hebben als u helemaal niet meer op reis wilt. Mocht er op termijn geen passende oplossing gevonden kunnen worden via de omboekregeling en als ook een restitutie wordt afgewezen door de maatschappij dan kunnen wij hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld aangezien de coronacrisis valt onder een uitzonderlijk geval van overmacht zoals beschreven in punt 5 van onze boekingsvoorwaarden.

Zorg er in ieder geval voor dat u ons voor vertrek mailt, want als de vlucht nog actief staat en u niet komt opdagen dan vervallen alle rechten.

De omboekregeling houdt in dat de reservering kosteloos omgezet kan worden naar een datum in de toekomst; alleen een evt verschil in tarief wordt dan rekening gebracht. Mocht er nog geen nieuwe vertrekdatum zijn dan kunnen we de reservering actief houden zodat we op een later moment een nieuwe reservering kunnen maken waarbij het krediet** van het oude ticket in mindering wordt gebracht op het nieuwe ticket. De termijnen voor wat betreft de aanlevering van de nieuwe data en de uiterste vertrekdatum verschillen per maatschappij en deze veranderen bovendien constant, afhankelijk van verdere de ontwikkelingen. Voor meer informatie hierover verwijzen we naar de informatie op de site van de maatschappij die uw reis uitvoert.

Als leidraad gelden bij de meeste maatschappijen momenteel de volgende regels:

  • Er mag alleen met de maatschappij worden gevlogen waarmee de originele reis was geboekt.
  • Er mag naar een andere bestemming worden gevlogen mits deze wordt aangevlogen door de maatschappij.
  • Er worden geen wijzigingskosten gerekend;  alleen een evt tariefsverschil zal worden doorbelast (hangt oa af van het seizoen en de beschikbaarheid van stoelen op de gewenste data).
  • De tickets zijn persoonsgebonden, het is dus niet mogelijk om een andere persoon te laten vliegen.
  • Voor de uiterste datum waarop het nieuwe ticket geboekt moet zijn en voor welke datum gereisd moet worden, verwijzen we naar de informatie die inmiddels bij de meeste maatschappijen op de site is gepubliceerd.

** Het krediet dat aan het nieuwe ticket besteed kan worden is de nettoprijs die wij aan de maatschappij betaalden, dit is over het algemeen tussen de 30 – 50 euro pp lager dan hetgeen aan ons betaald is, onze fee’s kunnen we helaas niet restitueren, wij vragen hiervoor begrip.

Wij doen ons uiterste best om iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Gezien de zeer ongebruikelijke werkelijkheid waarin ook de reiswereld is terechtgekomen vragen we uw begrip en geduld als de bovenstaande regeling op dit moment of in de toekomst nadelig uitpakt of geen oplossing biedt in uw geval.

.

Update 13 maart 2020

Wegens de nieuwe restricties ivm het reizen naar / via de VS zijn er nog veel onduidelijkheden die we in de komende dagen hopen op te lossen. In ieder geval kunnen we pas een refund aanvragen** als de vlucht geannuleerd wordt door de maatschappij, zolang de vlucht actief in het systeem blijft gelden vooralsnog de normale regels.

Wel zijn er al een aantal omboekingsregels van de meest gebruikte maatschappijen:

KLM/Air France /Delta tickets waarvan het ticketnummer begint met 074 (uitgegeven door KLM)

Omboeken (route & datum) mogelijk**, het vertrek van het nieuwe ticket moet dan uiterlijk 31 mei zijn, er wordt een mogelijk verschil in tarief wordt in rekening gebracht.

United Airlines

Tickets met vertrekdatum tot 30 april kunnen omgeboekt worden** naar een datum tot 12 maanden in de toekomst.

Er zullen ook na 14 maart vluchten blijven gaan alleen zijn deze niet toegankelijk voor ingezetenen van Schengen-landen;  hoe  in deze gevallen een restitutie moet worden aangevraagd hopen we zsm te horen.

**in geval van refunds en wijzigingen zullen wij 50 euro per ticket aan kosten in rekening moeten brengen om onze marge en kosten te kunnen dekken.

Corona-update

9 maart 2020

I.v.m. de situatie rond de corona uitbraak raden we aan om de laatste stand van zaken na te gaan over de regels en procedures die mogelijk invloed hebben op uw reisplannen. Denk hierbij aan verplichte gezondheidschecks, quarantaine verplichtingen maar ook aan de route die wordt gevlogen; sommige landen kunnen passagiers weigeren indien zij via een plaats vliegen die wordt gezien als een risico gebied.

Aangezien de regels elke dag veranderen raden we aan om voor vertrek de laatste updates na te gaan (bv op de site van de maatschappij waarmee u vliegt of op de website van het RIVM).

Schemawijzigingen en evt. annuleringen die wij doorkrijgen incl. de mogelijkheden om te wijzigen of restitutie aan te vragen zullen we zoals gebruikelijk doorgeven en afhandelen, maar deze ondervangen niet alle gevallen m.b.t. bovengenoemde reisrestricties. Mocht u twijfelen of vragen hebben, neem dan rechtstreeks contact op met de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt, hier kunt u uit eerste hand de laatste stand van zaken nagaan. Mocht dit consequenties hebben voor uw reisplannen dan kunt u tijdens kantooruren contact met ons opnemen via 020-4081122 of ons mailen via [email protected]

Wijzigen of annuleren

Op dit moment is het zo dat de reguliere ticketvoorwaarden nog van kracht zijn. Kosteloos annuleren is op een paar zeer uitzonderlijke gevallen na niet toegestaan. Wel is het bij een groeiend aantal luchtvaartmaatschappijen nu toegestaan om de reisdata kosteloos te wijzigen. Dit geldt over het algemeen voor vluchten die geboekt zijn of worden van 3 t/m 31 maart. Wij raden u aan om voor de meest recente informatie de website te raadplegen van de maatschappij waarmee wordt gevlogen.

Reisadvies

Via de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken kunt u per land of regio checken of er een negatief reisadvies geldt: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

De gegeven reisadviezen zijn niet bindend.

Meer objectieve informatie over COVID-19 kunt u vinden op de website van het RIVM