Informatie m.b.t. het coronavirus

De coronacrisis heeft de luchtvaart nagenoeg tot stilstand gebracht en het is nog onzeker hoe de situatie zich de komende tijd zal ontwikkelen.

Als er een ticket is geboekt in de komende maanden dan bestaat de kans dat de maatschappij deze noodgedwongen moet annuleren. Ook kan het zijn dat de reisplannen uitgesteld moeten worden door de regelgeving in het land van bestemming of als het doel om te reizen is weggevallen.

De meeste maatschappijen bieden daarom een omboekregeling of een voucher aan om de vervoersplicht op een later moment alsnog na te kunnen komen. Het beleid hierover verschilt per maatschappij en ook de periode waarin de vertrekdatum moet vallen om voor deze regeling in aanmerking te komen is zeer verschillend net als de periode waar naartoe gewijzigd mag worden. In de links hieronder is hierover meer informatie te vinden, van de meest voorkomende maatschappijen hebben we alles op een rijtje gezet maar aangezien de voorwaarden regelmatig wijzigen, geldt te allen tijde dat het beleid van de airline zélf bepalend is.

Over restituties is nu veel discussie aangezien deze procedure de financiële positie van de toch al wankele maatschappijen verder verslechtert. Alhoewel er hier en daar restituties worden verleend duurt de procedure veel langer dan gebruikelijk (normaal een maand, nu 6 – 12 maanden) of wordt deze optie pas na een jaar geboden nadat het voucher niet is gebruikt. Lees meer over dit onderwerp bij punt 1 van veelgestelde vragen 

Veelgestelde vragen

1. Ik lees in de media dat ik bij een geannuleerde vlucht mijn geld binnen 7 dagen terugkrijg en geen voucher hoef te accepteren: kan ik dus mijn geld terugkrijgen? 

Formeel heeft de klant bij een annulering van een vlucht recht op restitutie maar gezien de ongebruikelijke realiteit waarin de wereld terecht is gekomen,zijn veel maatschappijen in grote financiële problemen geraakt. Het refundbeleid staat daarom erg onder druk en wordt er gewerkt met kosteloze wijzigingen en vouchers aan om zo op een later moment de vervoersplicht na te komen. Er is over dit onderwerp veel discussie en verwarring / onbegrip. Wij als Skybreakers zijn hierin geen partij en hebben ook geen invloed op dit onderwerp en zijn geheel afhankelijk van de opstelling van de maatschappijen en onze leveranciers Alhoewel er hier en daar restituties worden verleend duurt de procedure veel langer dan gebruikelijk (normaal een maand, nu 6 – 12 maanden) of wordt deze optie pas geboden na een jaar geboden nadat het voucher niet is gebruikt.

2. Mijn vlucht is gedeeltelijk geannuleerd. Wordt dit gezien als een annuleringen?

Ja, ook als bijvoorbeeld alleen de heenreis is geannuleerd of zodanig is gewijzigd dat er een overnachting ontstaat bij een overstap dan wordt dit gezien als een annulering en zal de maatschappij dus een kosteloze omboeking of een voucher aanbieden (zie ook punt 1)

3. Ik wil mijn vlucht omzetten naar een later moment maar weet nog niet precies wat de data zijn.

Dat is geen probleem, deze kunnen later aan ons worden doorgegeven, ook de route is bijna in alle gevallen te wijzigen. Details m.b.t. uiterste reisdata etc. verschillen per airline en kunnen bij ons worden opgevraagd of op de website van de betreffende maatschappij.

4. Ik wil de reis verzetten naar de zomer van 2021 maar krijg hiervan nog geen bevestiging

Wij kunnen ongeveer 10-11 maanden vooruit boeken dus voor de zomer van 2021 kunnen we op z’n vroegst vanaf september a.s. boekingen maken. We houden reservering echter “levend” waardoor we de vluchten op een later moment kunnen boeken en afhandelen

5. Ik wil een voucher maar krijg alleen een mail met het bericht dat mijn vluchten over een tijdje verzet gaan worden naar de nieuwe data / route die ik doorgaf.

I.g.v. een wijziging werken we (ook als we de vluchten nog niet kunnen inboeken zoals beschreven het punt hierboven) met de bestaande reserveringen; deze behouden hun waarde. De ticketnummers in de originele e-tickets vertegenwoordigen deze waarde, bij een voucher wordt eenzelfde ticketnummer gebruikt. Het voucher is qua waarde gelijk aan de waarde van het ticket. Bij sommige maatschappijen zoals British Airways en Lufthansa is het genereren van vouchers om technische redenen niet mogelijk (dit kan alleen als er direct op de site van de maatschappij is geboekt).

6. Kan ik ook zelf mijn reservering annuleren / wijzigen of mijn voucher verzilveren bij de maatschappij? 

Bij “manage my booking” (zie ook link in het e-ticket) is het beheren van de boeking mogelijk maar in veel gevallen wordt verwezen naar de partij die de tickets heeft uitgegeven. Bij het boeken van nieuwe vluchten is het verzilveren van vouchers vaak wel mogelijk maar dit verschilt per maatschappij.

7. Waarom krijg ik niet het volledige factuurbedrag terug als ik annuleer of wijzig?

Het bedrag dat we i.g.v. een annulering terugstorten of bij een wijziging verrekenen met een nieuwe boeking is het nettobedrag dat wij aan de maatschappij betaalden. Onze marge kunnen we helaas niet teruggeven aangezien wij de continuïteit van onze dienstverlening anders niet kunnen garanderen.

8. Als wijzigen gratis is, waarom moet ik dan nog een verschil in tarief bijbetalen?

De maatschappijen rekenen geen wijzigingskosten maar als de nieuwe data  duurder zijn of als er op een andere  route wordt gevlogen dan kan er een verschil in tarief ontstaan waardoor en een restbedrag betaald moet worden. Ook nemen we in de nieuwe quote 30 euro pp aan reserveringskosten mee waardoor er een verschil kan ontstaan. 

9. Als de toekomstige vlucht goedkoper is dan mijn origineel geboekte vlucht, wat gebeurt er dan met overwaarde? 

In dat geval volgt er een nieuw voucher of credit t.w.v. het restant dat weer aan een nieuwe  vlucht (of ev.t extra services) kan worden besteed. Elke maatschappij heeft echter een eigen systeem hierin en het is daarom nog niet precies te zeggen hoe dit er administratief uitziet.