Reizen tijdens de zomer van 2022

Beste reizigers,

Zoals in de media te lezen en te horen is zijn er momenteel veel capaciteitsproblemen op vliegvelden en bij de luchtvaartmaatschappijen waardoor er deze zomer kans is op veel drukte en er ook wijzigingen en annuleringen zullen zijn. Afgezien van de mogelijke gevolgen voor de reis zelf kan dit uiteraard gevolgen hebben voor de geboekte tickets, dit deel van de reis proberen wij zo goed mogelijk te begeleiden.

We hebben hier de afgelopen maanden al veel werk aan gehad en ook ervaring opgedaan met de (on)mogelijkheden in de afhandeling hiervan. Op die manier hebben we geleerd wat wij als reisbureau kunnen doen en ook wat buiten onze invloedsfeer ligt.

Wij krijgen begrijpelijkerwijs veel vragen over dit onderwerp en om deze te beantwoorden hebben we hieronder een aantal hoofdlijnen en tips uitgewerkt die als leidraad gelden:

  • Allereerst geldt: geen nieuws = goed nieuws. Zolang de vlucht niet is geannuleerd of gewijzigd is er geen reden om actie te ondernemen, vragen over de doorgang van de vlucht kunnen we dan alleen positief beantwoorden, wij hebben geen inzage in de kans dat de vlucht wordt geannuleerd.
  • De meeste annuleringen en wijzigingen verwachten wij (ver) voor vertrek en deze kunnen wij afhandelen d.w.z.: het omboeken op alternatieve vluchten of het aanvragen van refunds.
  • Als een vlucht niet geannuleerd of gewijzigd is kunnen we alleen volgens de ticketvoorwaarden vluchten aanpassen, wat in de meeste gevallen alleen mogelijk is tegen (hoge) kosten.
  • Als een vlucht geannuleerd is of een schemawijziging van meer dan 6 uur heeft (voorwaarden verschillen per maatschappij), kunnen we meestal kosteloos omboeken naar beschikbare vluchten van dezelfde maatschappij of een refund aanvragen. I.g.v. een refund gelden er administratiekosten (zie ook boekingsbevestiging).
  • Vanaf het moment van (online) incheck ligt de verdere afhandeling in de handen van de maatschappij, de vluchten staan dan z.g.n onder “airport control”. Mocht de vlucht in dit stadium geannuleerd of gewijzigd worden dan kan en moet de maatschappij alternatieven bieden. Dit geldt ook voor het geval een aansluiting niet gehaald wordt of als een vlucht gemist wordt buiten de schuld van de reiziger.

 

  • Wij kunnen en mogen in dit stadium niet meer van dienst zijn, het heeft dus geen zin om ons te bellen of te mailen: de maatschappij heeft in deze fase vervoersplicht ondanks dat er soms geprobeerd wordt om de reiziger terug te sturen naar het reisbureau.

Nog een aantal praktische tips.

  • We raden aan om nu èn vlak voor vertrek de actuele vertrek- en aankomsttijden na te gaan (dit kan via de links in de gestuurde tickets) zodat je nu en straks op de hoogte bent van de actuele route, vertrek- en aankomsttijden.  Mocht de  link niet werken of als er namen missen laat dit ons dan weten. Het kan namelijk in sommige gevallen door technische oorzaken voorkomen dat het schema niet online te zien is, in dat geval willen we dat graag weten zodat we dit oplossen of aankaarten bij de maatschappij.
  • Let op dat je de tijden en vluchtnummers aanhoudt die online te zien zijn (en niet de tijden in het e-ticket, deze kunnen namelijk gewijzigd zijn).
  • Geef je contactgegevens door aan de maatschappij, dit kan via de “manage my booking” link in het e-ticket. Op deze manier ben je direct op de hoogte van evt. wijzigingen of belangrijke info die direct van maatschappij afkomstig is. Mocht de link ontbreken of niet meer werken dan kun je heel eenvoudig googelen.
  • Check online in zodra dit mogelijk is, mocht dit in een uitzonderlijk geval niet lukken laat het ons dan weten. Mocht je buiten kantooruren bellen neem dan contact op met de maatschappij waarmee je vliegt (wordt bepaald door eerste vluchtnummer op het schema).

AA = American 0900-040-1666  (24 uur per dag)

BA = British Airways 00443444930787 (0600 – 2000 UK time)

KL = KLM 020 4747747

UA = United Airlines 0018008648331 (24 uur per dag)

UX = Air Europa 00 34 911 40 15 01

  • Mocht het online inchecken niet werken dan is check-in op het vliegveld nog steeds mogelijk op vertoon van het paspoort.
  • Let op bij het invullen van de namen dat je deze precies invult zoals op het ticket staat aangegeven, dus zonder spaties en leestekens.
  • Zorg dat je alle benodigde reisdocumenten en (vaccinatie) papieren bij de hand hebt, digitaal maar ook op papier voor het geval je telefoon niet werkt.
  • Ga bij een overstap zo snel mogelijk naar de volgende gate, dus probeer toiletbezoek oid bij aankomst te voorkomen.

Alle maatregelen die er nu worden genomen kunnen uiteraard voor alle partijen lastig zijn maar zijn er allemaal op gericht om de reis zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Mochten er nog vragen zijn of als er feedback is waarmee we onze reizigers beter kunnen informeren dan  horen we het graag.