Schemawijzigingen en annuleringen

Bijna alle geboekte vluchten zijn onderhevig aan schemawijzigingen en annuleringen zeker als er ver voor vertrek geboekt is. Sinds corona en ook in de huidige periode zijn de maatschappijen continu bezig met optimalisatie en het aanpassen van dienstregelingen. De wijzigingen worden doorgaans veroorzaakt door updates in het route netwerk maar ook door personeelstekorten en maatregelen die worden genomen i.v.m. veiligheid en het voorkomen van extreme drukte op de luchthavens.

Hierdoor krijgen wij dagelijks een groot aantal annuleringen en wijzigen door van reeds geboekte vluchten. Indien mogelijk boeken wij de passagiers om op de best beschikbare routes zodat de bestemming alsnog kan worden bereikt, dit proces wordt achter de schermen en kosteloos uitgevoerd maar hierdoor kunnen zowel de route,  vertrek- en aankomst tijd en zelfs het aantal overstappen veranderen.

We doen hierbij ons uiterste best om groepen inclusief de deelnemers die voor- of nareizen en dan respectievelijk de terug- of heenreis met de groep vliegen bij elkaar te houden. Wij krijgen echter geregeld meerdere wijzigingen / annuleringen door voor dezelfde boeking dat het zeker bij grote hoeveelheden moeilijk is na te gaan welke reserveringen bij elkaar horen en waardoor het kan gebeuren dat de reis (gedeeltelijk) verdeeld over verschillende vluchten wordt uitgevoerd. Dit kan ook worden veroorzaakt door de beschikbaarheid van stoelen waardoor het niet meer mogelijk is om samen te reizen. De prioriteit is in alle gevallen om het vervoer tussen vertrek- en aankomstplaats te bevestigd te krijgen voor alle reizigers.

Mocht de bestemming niet meer bereikt kunnen worden of als er bijvoorbeeld een extreem lange overstap of overnachting noodzakelijk wordt dan zullen wij contact opnemen om de alternatieven te bespreken, dit komt in veel gevallen neer op een restitutieprocedure en indien mogelijk de aanschaf van nieuwe tickets waarbij een eventueel verschil in tarief zal worden verrekend, maar ook is het mogelijk om een restitutie aan te vragen.

Alle omboekingen die een relatief geringe impact hebben (bijv. 3 uur eerder of later vertrek of vliegen via een andere route, ook als er 2 x i.p.v. 1 x moet worden overgestapt) zullen wij om praktische redenen niet communiceren aangezien er altijd weer nieuwe wijzigingen en annuleringen kunnen volgen en ook omdat de maatschappij nog steeds aan de vervoersverplichting voldoet binnen de specifiek marges die hiervoor gelden.

  • Het is daarom noodzakelijk om ruim en ook vlak voor vertrek de actuele tijden in de gaten te houden via de link in het e-ticket, zo is online op elke gewenst moment exact na te gaan wat de tijden en vluchtnummers zijn.

Belangrijk is dat wij er voor zorgen dat ook de nieuwe route in alle gevallen voldoet aan de eisen die de maatschappij stelt t.a.v. de “minimum connecting time” (MCT). Dus ook als de overstap korter wordt t.o.v. het origineel geboekte tickets dan is de vervoersgarantie nog steeds van toepassing. Mocht de overstap in de praktijk desondanks niet lukken, dan zal de maatschappij ook bij de omgeboekte tickets dus altijd zorgen voor een kosteloze omboeking naar de eerst beschikbare vlucht. Als de overstap na een schemawijziging niet meer voldoet aan de MCT dan zullen we het ticket sowieso omboeken volgens de procedure zoals  hierboven beschreven.

Wij hebben als Skybreakers uiteraard geen invloed op wijzigingen en annuleringen en vragen daarom begrip omtrent dit onderwerp, mochten er echter nog vragen of feedback zijn dan horen wij dit graag.