VEELGESTELDE VRAGEN

BAGAGE

Bij steeds meer vluchten moet ruimbagage apart worden bijgeboekt en betaald. Let hierop tijdens het boeken. Op het e-ticket kun je de geboekte bagage vinden, bijvoorbeeld:

  • 20K = 20 KG
  • 1PC = 1 stuk bagage van maximaal 23 KG, met afmetingen: lengte + breedte + hoogte maximaal 158 cm.
  • 0PC = alleen handbagage

De hoeveelheid handbagage verschilt per maatschappij, maar is meestal 1 stuk van tussen de 7 en 12 KG, met maximale afmetingen van 55 x 40 x 23 cm, plus bijvoorbeeld een laptoptas. Raadpleeg de website van de betreffende maatschappij voor de exacte hoeveelheden.

Overbagage kan meestal online worden bijgekocht, en anders op de luchthaven. Raadpleeg de website van de maatschappij of gebruik “Manage My Booking” (te bereiken via de link in het e-ticket) voor informatie over de mogelijkheden en toeslagen.

Voor speciale bagage, zoals fietsen, moet meestal vooraf een melding worden gemaakt. Dit kan via ons of via “Manage My Booking” van de maatschappij waarmee je vliegt.

Hou er rekening mee dat in sommige gevallen de vlucht wordt uitgevoerd door een andere maatschappij (zie hiervoor het reisschema onder “uitgevoerd door”). In dat geval dien je de regels van de maatschappij waarbij je incheckt te volgen. Neem bij twijfel contact op met de desbetreffende maatschappij.

Let op: aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Neem bij twijfel contact op met de luchtvaartmaatschappij. Als bemiddelingskantoor hebben wij geen invloed op de bagageregels.

FREQUENT FLYER PROGRAMMA’S

Als je lid bent van een Frequent Flyer-programma, adviseren wij om ons je nummer door te geven zodat we dit in de reservering kunnen opnemen. Hou er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen deel uitmaken van een alliantie, waardoor je punten kunt verdienen met bijvoorbeeld een Air Europa-ticket terwijl je lid bent van Flying Blue (KLM). Zowel KLM als Air Europa zijn namelijk lid van SKYTEAM. Andere grote allianties zijn OneWorld en Star Alliance. Naast het sparen van punten biedt het programma ook voordelen met betrekking tot de uitvoering van de vlucht, zoals het ontvangen van meldingen over schema-aanpassingen of verloren bagage via e-mail of telefoon, en automatische meldingen over online inchecken, etc. Het is echter niet altijd het geval dat de geboekte vlucht punten oplevert. Dit hangt af van de prijs en de beperkingen van het ticket. Duurdere tickets leveren vaak meer punten op dan goedkopere tickets, en het kan ook voorkomen dat er helemaal geen punten worden toegekend. Voor meer informatie over de puntenverdiensten adviseren wij om contact op te nemen met de maatschappij of te controleren op hun website welke tariefcategorieën wel en niet punten opleveren. Het inwisselen van gespaarde punten dient te gebeuren via de klantenservice van de maatschappij waar het programma loopt. Skybreakers heeft geen toegang tot de hoogte van je puntensaldo en kan punten niet omzetten in tickets of upgrades. De bovenstaande informatie geldt ook voor spaarprogramma’s zoals BlueBiz van KLM. Skybreakers kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet verdienen van punten, zelfs niet als het nummer per ongeluk niet in de reservering is opgenomen. Om te controleren of het nummer in de reservering staat, verwijzen wij naar het e-ticket, waarop het nummer zichtbaar moet zijn.

(ONLINE) INCHECKEN


Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het vanaf 72- 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken en je boardingkaart te downloaden of af te drukken. Op de boardingcard staat de tijd vermeld waarop je op de luchthaven aanwezig moet zijn en wanneer de gate sluit.

Daarnaast is het ook mogelijk om op de luchthaven in te checken bij een balie of self-service kiosk.

Als je alleen met handbagage reist kun je direct naar de paspoortcontrole of gate gaan. We raden aan om minimaal 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn en om tijdens vakantieperiodes extra tijd in te plannen. Dit geldt met name tijdens de kerstperiode. Hou rekening met langere wachttijden en mogelijke vertragingen op weg naar de luchthaven. Controleer eventuele speciale mededelingen hierover op de website van de luchthaven, bijvoorbeeld op https://www.schiphol.nl/nl/.

Let op bij het invullen van je achternaam: gebruik het format zoals vermeld op het ticket, dus zonder spaties of leestekens. Bijvoorbeeld, “van Dijk” moet worden ingevuld als “vandijk” en “van ’t Hek” als “vanthek”.

Als het niet lukt om op bovenstaande manieren in te checken, is een veelvoorkomende reden dat de (eerste) vlucht wordt uitgevoerd door een andere maatschappij. Op het e-ticket staat vermeld door welke maatschappij de vluchten worden uitgevoerd, dit staat achter “operated by”. Ga in dat geval naar de website van de betreffende maatschappij. Als dit ook niet lukt, kan het inchecken alleen op de luchthaven plaatsvinden.

VERTRAGING/ ANNULERING VOOR OF TIJDENS DE REIS

Vanaf het moment van (online) inchecken tot aan de aankomst van de terugvlucht is de afhandeling van de vluchten, in geval van vertraging, annulering of een gemiste aansluiting, de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij. Vanaf het moment van (online) inchecken vallen de tickets namelijk onder ‘airport control’.

Indien de vlucht op dit punt geannuleerd of gewijzigd wordt, is het de taak van de maatschappij om alternatieven aan te bieden zodat de eindbestemming bereikt kan worden. Dit geldt ook in het geval van het missen van een aansluiting of een gemiste vlucht buiten de schuld van de reiziger om.

Skybreakers kan en mag op dit moment niets meer wijzigen aan de vlucht en het heeft dan ook geen zin om ons te bellen of te mailen. De maatschappij heeft op dit moment de verplichting tot vervoer, ondanks dat soms geprobeerd wordt om de reiziger terug te sturen naar het reisbureau.

Na het gebruik van de heenreis kan op verzoek en minimaal 2 werkdagen voor vertrek de terugreis wel weer via ons gewijzigd worden. Zie ook punt 6 van onze boekingsvoorwaarden  of Wijzigen ticket

REIZEN NAAR OF VIA DE VS EN CANADA

De Verenigde Staten

Voor reizigers die naar of via de VS reizen, geldt dat zij in het bezit dienen te zijn van een paspoort dat mechanisch gelezen kan worden. Reizigers met een handgeschreven paspoort (zoals het oude Belgische) mogen niet naar of via de VS reizen. Neem bij twijfel contact op met de ambassade of het consulaat van de VS of de visumdienst (www.visum.nl).  

  • Voor het reizen naar of via de VS is een zgn. ESTA noodzakelijk, de kosten zijn $ 21 pp. Als er recentelijk in landen als Cuba, Noord- Korea of Iran is gereisd dan is het vaak niet mogelijk om een Esta aan te vragen. Check hiervoor de site van Estaof andere bronnen op internet.
  • Voor het reizen naar of via de VS is vooralsnog volledige Covid vaccinatie  Check de actuele stand van zaken (ook voor de eindbestemming(en) op nederlandwereldwijd.nl/reisadvies
  • Voor het reizen naar of via  Canada is een ETA noodzakelijk, deze moet uiterlijk 72 uur voor vertrek worden aangevraagd en kost  7CAD (ong. 4.90EUR) en is vijf jaar geldig
  • Voor reizen naar de Verenigde Staten van Amerika geldt dat alle reizigers uit zgn. VWP landen (waaronder Nederland) , verplicht zijn om voor aanvang van de reis elektronisch toestemming te verkrijgen voordat zij aan boord kunnen gaan van een vliegtuig naar de Verenigde Staten. Dit geldt dus ook voor mensen die via de VS reizen en daar een overstap hebben. Meer informatie hierover vind je hier: https://esta.cbp.dhs.gov/
  • Kinderen moeten een eigen paspoort hebben.
  • Voor alle passagiers die naar of via de VS reizen moeten de luchtvaartmaatschappijen tegenwoordig paspoort- en verblijfsgegevens verzamelen en naar de douane op het vliegveld van aankomst sturen via het zgn. Advance Passenger Information Systeem (APIS).
  • Om de wachttijd bij de incheck zo kort mogelijk te houden wordt aangeraden deze gegevens gereed te houden op het moment van incheck. Hierbij gaat het dus niet alleen om paspoort gegevens, maar ook om de adresgegevens van de eerste verblijfplaats in de VS. Deze gegevens moeten bestaan uit huisnummer en straatnaam, stad, code van de staat en postcode.
  • Transferpassagiers die een eindbestemming hebben buiten de VS met een overstaptijd van 8 uur of langer binnen de VS kunnen voor het adres volstaan met ‘Transit to Non-US country’ en het vluchtnummer van de vlucht waarmee verder wordt gevlogen.
  • Voor passagiers die direct na aankomst in de VS een auto of camper gaan huren geldt dat zij meestal wel een idee hebben waar zij naar toe gaan en het verblijfsadres zo goed als mogelijk moeten opgeven.
  • Mensen die in de VS wonen en transferpassagiers hoeven geen adres in de VS op te geven.
  • Voor meer informatie kan contact opgenomen worden met de maatschappij waarmee gevlogen wordt.
  • Op vluchten naar de VS mogen passagiers geen vloeibare stoffen in hun handbagage in het vliegtuig meenemen.
  • Vloeibare stoffen zijn drank, shampoo, zonnebrand, crèmes, tandpasta, gel en ander vergelijkbare middelen. Deze middelen mogen wel in de bagage mee die ingenomen wordt bij de incheckbalie.
  • Wat wel mag: Babymelk, gekolfde borstvoeding of sap als er een baby of klein kind meereist; voorgeschreven medicijnen met naam die correspondeert met de passagier; Insuline en andere essentiële, niet-voorgeschreven medicijnen.
  • Dat betekent dat dranken die na de incheck in de taxfree winkels gekocht worden, niet mee aan boord kunnen.

Canada

Ook voor reizen naar of via Canada is het noodzakelijk om vooraf een elektronisch visum aan te vragen. Dit kan hier.

Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend, neem bij twijfel contact op met de desbetreffende autoriteiten.

SCHEMAWIJZIGINGEN EN ANNULERINGEN

Bijna alle geboekte vluchten zijn tegenwoordig onderhevig aan schemawijzigingen en annuleringen. Sinds corona en ook tijdens de huidige periode zijn de maatschappijen continu bezig met optimalisatie en het aanpassen van dienstregelingen. De wijzigingen worden veroorzaakt door personeelstekorten en maatregelen die worden genomen i.v.m. veiligheid en het voorkomen van extreme drukte op de luchthavens.

Hierdoor krijgen wij dagelijks een groot aantal annuleringen en wijzigen door van reeds geboekte vluchten. Indien mogelijk boeken wij de passagiers om op de best beschikbare routes zodat de bestemming alsnog kan worden bereikt, dit proces wordt achter de schermen en kosteloos door ons uitgevoerd maar hierdoor kunnen zowel de route als de vertrek- en aankomsttijd en zelfs het aantal overstappen veranderen.

Mocht de bestemming niet meer bereikt kunnen worden of als er bijvoorbeeld een extreem lange overstap of overnachting noodzakelijk wordt, dan zullen wij contact opnemen met de klant om de alternatieven te bespreken, dit komt in veel gevallen neer op een restitutieprocedure en indien mogelijk de aanschaf van nieuwe tickets.

Alle schemawijzigingen die een relatief geringe impact hebben (bijv. maximaal 3 uur eerder of later vertrek of vliegen via een andere route, ook als er 2 i.p.v. 1 keer moet worden overgestapt) zullen wij om praktische redenen niet communiceren aangezien er tot kort voor vertrek altijd weer nieuwe wijzigingen en annuleringen kunnen volgen en ook omdat de maatschappij nog steeds aan de vervoersverplichting voldoet binnen de specifiek marges die hiervoor gelden.

Het is daarom noodzakelijk om (kort) voor vertrek de actuele tijden in de gaten te houden via de link in het e-ticket, zo is op elke gewenst moment exact na te gaan wat de actuele tijden en vluchtnummers zijn.

Belangrijk is dat wij er voor zorgen dat ook de nieuwe route in alle gevallen voldoet aan de eisen die de maatschappij stelt t.a.v. de “minimum connecting time” (MCT). Dus ook als de overstap korter wordt t.o.v. het origineel geboekte ticket, dan is de vervoersgarantie nog steeds van toepassing. Mocht de overstap in de praktijk desondanks niet lukken, dan zal de maatschappij ook bij de omgeboekte tickets dus altijd zorgen voor een kosteloze omboeking naar de eerst beschikbare vlucht. Als de overstap na een schemawijziging niet meer voldoet aan de MCT dan zullen wij het ticket sowieso omboeken volgens de procedure zoals  hierboven beschreven.

Wij hebben als Skybreakers uiteraard geen invloed op wijzigingen en annuleringen en vragen daarom begrip omtrent dit onderwerp, mochten er echter nog vragen zijn of als je feedback hebt, dan horen wij dit graag.

VLIEGEN ALS GROEP

Bij het reizen op een groepsticket gelden in principe dezelfde regels als bij individuele tickets. Ben je de organisator van de reis, dan ontvang je na de boeking een e-ticket met vermelding van de namen en e-ticketnummers van alle deelnemers. Verder is er meestal 1 reserveringsnummer waaronder de hele boeking bij de maatschappij bekend is.

Wij adviseren om naar ieder deelnemer het complete e-ticket (met vermelding van de namen van alle reizigers) te mailen, zodat iedereen op de hoogte is van de vertrektijd en vluchtnummers.

Iedere deelnemer kan vervolgens in de meeste gevallen zelf op de gebruikelijke wijze (online) inchecken, stoelen reserveren of upgraden, bagage bijkopen of maaltijdvoorkeuren doorgeven. Zie hiervoor de informatie bij (online) inchecken en stoelreserveringen. Als organisator kun je dit ook zelf doen; hiervoor zijn de paspoortgegevens noodzakelijk.

Bij (grote) groepen is het soms handiger iedereen op het vliegveld te laten inchecken d.m.v vertoon van het paspoort, aangezien het lastig kan zijn om aan iedere deelnemer uit te leggen hoe de online incheck precies verloopt.

Daarnaast houden sommige maatschappijen een afwijkende procedure aan en zal de incheck en stoelverdeling op het vliegveld gebeuren als het niet mogelijk is om online in te checken. In de meeste gevallen heeft de maatschappij wel al een zogenaamde “groupseating” aangevraagd zodat de groepsdeelnemers zo veel mogelijk bij elkaar zitten.

Kortgezegd zijn er dus 3 manieren om in te checken:

  1. online door de organisator
  2. online door de deelnemer
  3. op het vliegveld door de deelnemer

Het is bij de meeste maatschappijen wegens kostenbesparing en om veiligheidsredenen niet mogelijk om als groep in te checken, waardoor ieder voor zich dient in te inchecken. Het is echter aan te raden dat de persoon die de groep vertegenwoordigt dit ter plekke bij het incheckpersoneel alsnog verifieert.

Wij adviseren om als groep een extra ruime tijdsmarge in te bouwen m.b.t. het (groeps)vervoer naar het vliegveld. De gevolgen bij een vertraging om wat voor reden dan ook kan namelijk grote financiële gevolgen hebben waarvoor Skybreakers niet aansprakelijk kan worden gesteld.

Het is mogelijk om als groep te verzamelen en vervolgens (ieder voor zich) in te checken, het is ook mogelijk om te verzamelen bij de gate en het inchecken meteen te voltooien bij aankomst op het vliegveld van de individuele reizigers. Dit om te voorkomen dat de hele groep wordt vertraagd door laatkomers.

Ook strekt het tot aanbeveling om (als vertegenwoordiger) een dag vóór de heen- en terugreis nogmaals de actuele vertrektijd van de vlucht te controleren i.v.m. eventuele onvoorziene last-minute schemawijzigingen. De actuele tijden zijn terug te vinden op websites zoals www.schiphol.nl of de site van de luchtvaartmaatschappij waarmee gevlogen wordt, maar ook via de link die in de meeste e-tickets is terug te vinden. Skybreakers kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het missen van de vlucht door schemawijzigingen of andere veranderingen in de vluchtuitvoer en de daaruit voortvloeiende financiële schade van bijvoorbeeld het (elders geboekte) landarrangement. Zie ook punt punt 5 van onze boekingsvoorwaarden.

Let als organisator van een groepsreis op de eventuele verschillende nationaliteiten en de bijbehorende afwijkende visa- en transitregels. Zie ook: visa en vaccinaties

REISDOCUMENTEN, VISA EN VACCINATIES

DENK VOOR VERTREK AAN:

  • Geldigheid paspoort. Let op: voor sommige landen moet het paspoort nog een aantal maanden voor vertrek geldig zijn of is het vereist dat kinderen op een eigen paspoort reizen.
  • Geldig (transit)visum
  • Reisadvies en vaccinatie info
  • Reisverzekering
  • Voor het reizen naar of via de VS is een zgn. ESTA noodzakelijk, de kosten zijn $21 Als er recentelijk in landen als Cuba, Noord- Korea of Iran is gereisd dan is het vaak niet mogelijk om een Esta aan te vragen. Check hiervoor de site van Estaof andere bronnen op internet.
  • Voor het reizen naar of via de VS is vooralsnog volledige Covid vaccinatie  Check de actuele stand van zaken (ook voor de eindbestemming(en) op nederlandwereldwijd.nl/reisadvies
  • Voor het reizen naar of via Canada is een ETA noodzakelijk, deze moet uiterlijk 72 uur voor vertrek worden aangevraagd en kost  7CAD (ong. 4.90EUR) en is vijf jaar geldig.

N.b: Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk voor het (op tijd) regelen van de juiste reisdocumenten, vaccinaties en visa. Let hierbij ook op de juiste geldigheid. Voor sommige landen geldt dat het paspoort nog minimaal 6 maanden na de terugreisdatum geldig moet zijn of dat kinderen een eigen paspoort moeten hebben. Controleer voordat u op reis gaat altijd eerst via het visumburo of via de website van de ambassade welke documenten vereist zijn en welke speciale voorwaarden van toepassing zijn via het visumburo of via de website van de ambassade welke documenten vereist zijn en welke speciale voorwaarden van toepassing zijn.

WIJZIGEN TICKET

Sommige tickets zijn online te wijzigen (via de ‘manage my booking’ link op het e-ticket). Mocht dit niet lukken, dan kan dit via ons. Stuur in dit geval uiterlijk 48 uur voor vertrek een mail naar [email protected] of neem telefonisch contact met ons op. Voor de wijzigingskosten van het ticket verwijzen wij je naar de op de factuur vermelde ticketvoorwaarden.  Als er bij wijzigen 100% staat, betekent dit dat het ticket niet mag worden gewijzigd.

Wordt hier een bedrag vermeld, dan zijn dit de kosten die per persoon per wijziging betaald moeten worden. N.b: het wijzigen is afhankelijk van beschikbaarheid. Mocht er geen plaats meer zijn in de geboekte tariefsdoort, dan wordt er een extra toeslag berekend, bestaande uit het tariefsverschil + een eventueel verschil in luchthavenbelasting.

De nieuwe vluchtdatum moet altijd binnen de geldigheidsduur van het betreffende ticket vallen, deze verschilt per ticket en maatschappij; sommigen houden de datum van uitgifte als uitgangspunt, anderen de datum van vertrek. Wij kunnen op aanvraag nagaan wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van het geboekte ticket. Er kan dus niet vanuit worden gegaan dat er gewijzigd kan worden naar elke gewenste datum.

Het is van groot belang dat de wijziging voor vertrek van de vlucht wordt doorgegeven aangezien het ticket anders vervalt.