VEELGESTELDE VRAGEN

1. BAGAGE

Bij steeds meer vluchten moet ruimbagage apart worden bijgeboekt en betaald. Let hierop tijdens het boeken. Op het e-ticket kun je de geboekte bagage vinden, bijvoorbeeld:

  • 20K = 20 KG
  • 1PC = 1 stuk bagage van maximaal 23 KG, met afmetingen: lengte + breedte + hoogte maximaal 158 cm.
  • 0PC = alleen handbagage

De hoeveelheid handbagage verschilt per maatschappij, maar is meestal 1 stuk van tussen de 7 en 12 KG, met maximale afmetingen van 55 x 40 x 23 cm, plus bijvoorbeeld een laptoptas. Raadpleeg de website van de betreffende maatschappij voor de exacte hoeveelheden.

Overbagage kan meestal online worden bijgekocht, en anders op de luchthaven. Raadpleeg de website van de maatschappij of gebruik “Manage My Booking” (te bereiken via de link in het e-ticket) voor informatie over de mogelijkheden en toeslagen.

Voor speciale bagage, zoals fietsen, moet meestal vooraf een melding worden gemaakt. Dit kan via ons of via “Manage My Booking” van de maatschappij waarmee je vliegt.

Hou er rekening mee dat in sommige gevallen de vlucht wordt uitgevoerd door een andere maatschappij (zie hiervoor het reisschema onder “uitgevoerd door”). In dat geval dien je de regels van de maatschappij waarbij je incheckt te volgen. Neem bij twijfel contact op met de desbetreffende maatschappij.

Bij de afgifte wordt een bagagetag gegenereerd, het is van groot belang om deze goed te bewaren want hiermee kan bagage worden getraceerd en nagestuurd mocht deze zoekraken tijdens de vlucht. Volg de instructies over vermiste bagage op die op de site van de maatschappij is terug te vinden.

Let op: aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Neem bij twijfel contact op met de luchtvaartmaatschappij. Als bemiddelingskantoor hebben wij geen invloed op de bagageregels en zoekgeraakte bagage.

2. (ONLINE) INCHECKEN

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het vanaf 72- 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken en je boardingkaart te downloaden of af te drukken. Op de boardingcard staat de tijd vermeld waarop je op de luchthaven aanwezig moet zijn en wanneer de gate sluit.

Daarnaast is het ook mogelijk om op de luchthaven in te checken bij een balie of self-service kiosk.

Als je alleen met handbagage reist kun je direct naar de paspoortcontrole of gate gaan. We raden aan om minimaal 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn en om tijdens vakantieperiodes extra tijd in te plannen. Dit geldt met name tijdens de kerstperiode. Hou rekening met langere wachttijden en mogelijke vertragingen op weg naar de luchthaven. Controleer eventuele speciale mededelingen hierover op de website van de luchthaven, bijvoorbeeld op https://www.schiphol.nl/nl/.

Let op bij het invullen van je achternaam: gebruik het format zoals vermeld op het ticket, dus zonder spaties of leestekens. Bijvoorbeeld, “van Dijk” moet worden ingevuld als “vandijk” en “van ’t Hek” als “vanthek”.

Als het niet lukt om op bovenstaande manieren in te checken, is een veelvoorkomende reden dat de (eerste) vlucht wordt uitgevoerd door een andere maatschappij. Op het e-ticket staat vermeld door welke maatschappij de vluchten worden uitgevoerd, dit staat achter “vlucht uitgevoerd door”. Ga in dat geval naar de website van de betreffende maatschappij. Als dit ook niet lukt, kan het inchecken alleen op de luchthaven plaatsvinden.

Bij het reizen via de VS moet vaak een adres worden ingevuld; kijk voor meer info bij punt “ reizen naar of via de VS en Canada”

3. OVERSTAPTIJD

Alle door ons geboekte vluchten met een overstap, inclusief de vluchten die we als alternatief aanbieden n.a.v. een schemawijziging, voldoen aan de zgn “minimum connecting time” (MCT) die de maatschappij hiervoor aanhoudt. Mocht de overstap in de praktijk desondanks niet lukken, dan is de maatschappij verplicht om te zorgen voor een kosteloze omboeking naar de eerst beschikbare vlucht. Zie ook punt 5  (vertraging/ annulering voor of tijdens de reis) voor meer info.

4. SCHEMAWIJZIGINGEN EN ANNULERINGEN VOOR DE REIS

Bijna alle geboekte vluchten zijn tegenwoordig onderhevig aan schemawijzigingen en annuleringen. Indien mogelijk boeken wij de passagiers om op de best beschikbare routes zodat de bestemming alsnog kan worden bereikt, dit proces wordt achter de schermen en kosteloos door ons uitgevoerd maar hierdoor kunnen zowel de route als de vertrek- en aankomsttijd en zelfs het aantal overstappen veranderen. Mocht de bestemming niet meer bereikt kunnen worden of als er bijvoorbeeld een extreem lange overstap of overnachting noodzakelijk wordt, dan zullen wij contact opnemen met de klant om de alternatieven te bespreken, dit komt in veel gevallen neer op een restitutieprocedure en indien mogelijk de aanschaf van nieuwe tickets. Alle schemawijzigingen die een relatief geringe impact hebben (bijv. maximaal 3 uur eerder of later vertrek of vliegen via een andere route, ook als er 2 i.p.v. 1 keer moet worden overgestapt) zullen wij om praktische redenen niet communiceren aangezien er tot kort voor vertrek altijd weer nieuwe wijzigingen en annuleringen kunnen volgen en ook omdat de maatschappij nog steeds aan de vervoersverplichting voldoet binnen de specifiek marges die hiervoor gelden. Het is daarom noodzakelijk om (kort) voor vertrek de actuele tijden in de gaten te houden via de link in het e-ticket, zo is op elke gewenst moment exact na te gaan wat de actuele tijden en vluchtnummers zijn.  

5. VERTRAGING/ ANNULERING VOOR OF TIJDENS DE REIS

Vanaf het moment van (online) inchecken tot aan de aankomst op de eindbestemming is de afhandeling van de vluchten, in geval van vertraging, annulering of een gemiste aansluiting, de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij. Indien de vlucht vanaf dit moment geannuleerd of gewijzigd wordt, is de maatschappij verplicht om alternatieven aan te bieden zodat de eindbestemming bereikt kan worden. Dit geldt ook in het geval van het missen van een aansluiting buiten de schuld van de reiziger om. Skybreakers kan en mag op dit moment niets meer wijzigen aan de vlucht en het heeft dan ook geen zin om ons te bellen of te mailen. De maatschappij heeft op dit moment de verplichting tot vervoer, ondanks dat soms geprobeerd wordt om de reiziger terug te sturen naar het reisbureau. De enige uitzondering hierop is Transavia, wij zullen namens deze maatschappij voor zover mogelijk in overleg met de klant een alternatief inboeken.

6. COMPENSATIE AANVRAGEN N.A.V. ANNULERING/ VERTRAGING

Bij ernstige vertragingen bestaat er recht op compensatie die rechtstreeks bij de maatschappij geclaimd moet worden, de meeste maatschappijen hebben hier procedures en voorwaarden voor die te vinden zijn door te googelen op bv “KLM compensatie”

Als de route door verschillende maatschappijen wordt uitgevoerd dan moet de claim worden ingediend bij de maatschappij waarop het ticket is uitgegeven, dit is na te gaan door de 2 lettercode van de eerste vlucht aan te houden: het kan zijn dat dit een andere maatschappij is dan waarmee wordt gevlogen. Mocht je hierover twijfelen neem dan even contact met ons op dan kunnen we dit voor je nagaan. Ook als je geen helpdesk kunt vinden dan kunnen we je helpen deze te vinden. Wij kunnen niet bemiddelen en hebben ook geen invloed op de uitkomst van de claim, mocht.  de compensatie niet (naar tevredenheid) worden afgehandeld dan is het ook mogelijk een bedrijf (bv www.euclaim.nl) hiervoor in te zetten, zij vragen echter een commissie van 30 % bij een succesvolle claim.

 

7. WIJZIGINGEN OF ANNULERINGEN DOOR REIZIGER

De annulerings- en wijzigingsvoorwaarden van elk ticket staan vermeld in de bevestigingsmail die bij de factuur wordt verzonden. Hieronder volgt een korte uitleg:

Annuleringskosten:

Als hier 100% staat, betekent dit dat er bij annulering van de vlucht geen restitutie mogelijk is. Staat hier een bedrag vermeld, dan is dit het bedrag waarvoor geen restitutie mogelijk is. Voorbeeld; bij een ticket van 1000 euro waarbij de annuleringskosten 250 euro bedragen, wordt na annulering 750 euro terugbetaald; het ticketbedrag minus de annuleringskosten. NB: Als de maatschappij de vlucht annuleert dan kunnen we een refund aanvragen, het bedrag dat dan terugkomt  is 125 euro pp lager dan het factuurbedrag, de 125 euro wordt gerekend voor de afhandelingskosten en onze marge.

Wijzigingskosten:

Deze kosten slaan op het wijzigen van de reisdata, in sommige  gevallen kan ook de bestemming worden gewijzigd. Het wijzigen van namen is niet mogelijk. Als hier 100% of niet mogelijk staat, betekent dit dat wijzigingen niet zijn toegestaan. Als er een bedrag is genoemd dan kan het ticket voor dit bedrag (excl evt verschil in tarief) worden omgezet naar een andere datum. Let op: de nieuwe data/ bestemming moeten binnen de geldigheid van het ticket vallen, deze kunnen we op aanvraag nagaan.

8. REISDOCUMENTEN, VISA EN VACCINATIES

DENK VOOR VERTREK AAN:

N.b: Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk voor het (op tijd) regelen van de juiste reisdocumenten, vaccinaties en visa. Let hierbij ook op de juiste geldigheid. Voor sommige landen geldt dat het paspoort nog minimaal 6 maanden na de terugreisdatum geldig moet zijn of dat kinderen een eigen paspoort moeten hebben. Controleer voordat u op reis gaat altijd eerst via het visumburo of via de website van de ambassade welke documenten vereist zijn en welke speciale voorwaarden van toepassing zijn via het visumburo of via de website van de ambassade welke documenten vereist zijn en welke speciale voorwaarden van toepassing zijn.

9. REIZEN NAAR OF VIA DE VS EN CANADA

De Verenigde Staten

Voor reizigers die naar of via de VS reizen, geldt dat zij in het bezit dienen te zijn van een paspoort dat mechanisch gelezen kan worden. Reizigers met een handgeschreven paspoort (zoals het oude Belgische) mogen niet naar of via de VS reizen. Neem bij twijfel contact op met de ambassade of het consulaat van de VS of de visumdienst (www.visum.nl).

  • Voor het reizen naar of via de VS is een zgn. ESTA noodzakelijk, de kosten zijn $ 21 pp. Als er recentelijk in landen als Cuba, Noord- Korea of Iran is gereisd dan is het vaak niet mogelijk om een Esta aan te vragen. Check hiervoor de site van Estaof andere bronnen op internet.
  • Voor reizen naar de Verenigde Staten van Amerika geldt dat alle reizigers uit zgn. VWP landen (waaronder Nederland) , verplicht zijn om voor aanvang van de reis elektronisch toestemming te verkrijgen voordat zij aan boord kunnen gaan van een vliegtuig naar de Verenigde Staten. Dit geldt dus ook voor mensen die via de VS reizen en daar een overstap hebben. Meer informatie hierover vind je hier: https://esta.cbp.dhs.gov/
  • Kinderen moeten een eigen paspoort hebben.
  • Voor alle passagiers die naar of via de VS reizen moeten de luchtvaartmaatschappijen tegenwoordig paspoort- en verblijfsgegevens verzamelen en naar de douane op het vliegveld van aankomst sturen via het zgn. Advance Passenger Information Systeem (APIS).
  • Om de wachttijd bij de incheck zo kort mogelijk te houden wordt aangeraden deze gegevens gereed te houden op het moment van incheck. Hierbij gaat het dus niet alleen om paspoort gegevens, maar ook om de adresgegevens van de eerste verblijfplaats in de VS. Deze gegevens moeten bestaan uit huisnummer en straatnaam, stad, code van de staat en postcode.
  • Transferpassagiers die een eindbestemming hebben buiten de VS  kunnen voor het adres volstaan met ‘Transit to Non-US country’.
  • Voor passagiers die direct na aankomst in de VS een auto of camper gaan huren geldt dat zij meestal wel een idee hebben waar zij naar toe gaan en het verblijfsadres zo goed als mogelijk moeten opgeven.
  • Voor meer informatie kan contact opgenomen worden met de maatschappij waarmee gevlogen wordt.
  • Op vluchten naar de VS mogen passagiers geen vloeibare stoffen in hun handbagage in het vliegtuig meenemen.
  • Vloeibare stoffen zijn drank, shampoo, zonnebrand, crèmes, tandpasta, gel en ander vergelijkbare middelen. Deze middelen mogen wel in de bagage mee die ingenomen wordt bij de incheckbalie.
  • Wat wel mag: Babymelk, gekolfde borstvoeding of sap als er een baby of klein kind meereist; voorgeschreven medicijnen met naam die correspondeert met de passagier; Insuline en andere essentiële, niet-voorgeschreven medicijnen.
  • Dat betekent dat dranken die na de incheck in de taxfree winkels gekocht worden, niet mee aan boord kunnen.

Canada

Ook voor reizen naar of via Canada is het noodzakelijk om vooraf een elektronisch visum aan te vragen. Dit kan hier.

Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend, neem bij twijfel contact op met de desbetreffende autoriteiten.

 

10. FREQUENT FLYER PROGRAMMA’S

Als je lid bent van een Frequent Flyer-programma, adviseren wij om ons je nummer door te geven zodat we dit in de reservering kunnen opnemen. Hou er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen deel uitmaken van een alliantie, waardoor je punten kunt verdienen met bijvoorbeeld een Air Europa-ticket terwijl je lid bent van Flying Blue (KLM). Zowel KLM als Air Europa zijn namelijk lid van SKYTEAM. Andere grote allianties zijn OneWorld en Star Alliance. Naast het sparen van punten biedt het programma ook voordelen met betrekking tot de uitvoering van de vlucht, zoals het ontvangen van meldingen over schema-aanpassingen of verloren bagage via e-mail of telefoon, en automatische meldingen over online inchecken, etc. Het is echter niet altijd het geval dat de geboekte vlucht punten oplevert. Dit hangt af van de prijs en de beperkingen van het ticket. Duurdere tickets leveren vaak meer punten op dan goedkopere tickets, en het kan ook voorkomen dat er helemaal geen punten worden toegekend. Voor meer informatie over de puntenverdiensten adviseren wij om contact op te nemen met de maatschappij of te controleren op hun website welke tariefcategorieën wel en niet punten opleveren. Het inwisselen van gespaarde punten dient te gebeuren via de klantenservice van de maatschappij waar het programma loopt. Skybreakers heeft geen toegang tot de hoogte van je puntensaldo en kan punten niet omzetten in tickets of upgrades. De bovenstaande informatie geldt ook voor spaarprogramma’s zoals BlueBiz van KLM. Skybreakers kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet verdienen van punten, zelfs niet als het nummer per ongeluk niet in de reservering is opgenomen. Om te controleren of het nummer in de reservering staat, verwijzen wij naar het e-ticket, waarop het nummer zichtbaar moet zijn.

 11. NAAM OP HET TICKET

NAAM OP HET TICKET. Het is van groot belang dat de naam op het ticket overeenkomt met de gegevens in het paspoort aangezien de maatschappij het vervoer anders kan weigeren. Het gaat hierbij om de achternaam en de eerste voornaam zoals vermeld in het paspoort. Een veel gemaakte fout is dat er roepnamen worden doorgegeven (bv Robert ipv Robertus), bij reeds uitgegeven tickets kunnen we tot 3 werkdagen, binnen bepaalde marges en tegen kosten soms nog letters aanpassen maar bij grotere correcties moet er een nieuw ticket worden gekocht.