1. Wat zijn groepstickets?

Op de meeste boekingsmachines zijn maximaal 9 stoelen in een keer in te boeken. Dit worden ook wel losse tickets genoemd. Groepstickets zijn vliegtickets waarbij minimaal 10 passagiers heen en terug op dezelfde vlucht vliegen. Vanaf 10 passagiers hebben de meeste maatschappijen een speciale regeling waarbij het mogelijk is om de namen pas een maand  voor vertrek aan te leveren en ook de betaling in delen te voldoen. In vaktermen wordt ook wel gesproken van een “allotment”. Ook als er bijvoorbeeld 30 tickets worden geboekt dan is het in veel gevallen mogelijk om tot een bepaald moment  (meestal tot 2 of 3 maanden voor vertrek) zonder- of met minimale-  kosten een deel van de tickets te annuleren. Wel moeten er altijd minimaal 10 passagiers overblijven. Het voordeel is dus dat er een mate van flexibiliteit is maar aan deze voordelen hangt in de meeste gevallen ook een prijskaartje want tickets die via een allotment worden geboekt zijn meestal iets duurder dan los geboekte tickets. Zeker bij hoge aantallen is de prijs vaak hoger, dit in tegenstelling van wat men doorgaans verwacht, zie ook punt 2 en 3.

Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld 2 x 9 tickets los in te boeken, er is dan wel sprake van een groep maar deze worden onder de voorwaarden van een los ticket geboekt, zie ook punt 4. Er zijn maatschappijen die dit niet toestaan, omdat meer dan 9 passagiers via de groepsprocedure moeten worden geboekt. Andere maatschappijen vinden het geen probleem.

Er zijn ook maatschappijen waarbij het mogelijk is om online tot 25 passagiers in een keer in te boeken waarbij de namen en de betaling meteen vereist zijn. Ook dit zijn groepstickets, maar dan met dezelfde -vaak strengere- voorwaarden als los geboekte tickets.

  1. Krijg ik korting als ik veel tickets tegelijk boek?

In sommige gevallen ligt de gemiddelde prijs van groepstickets lager dan wanneer de tickets los geboekt zouden worden. Er zou dan dus gesproken kunnen worden van een korting. De prijs kan -zeker bij hoge aantallen- echter ook hoger uitvallen, zie ook punt 3.

  1. Ik zie op het internet een lagere prijs dan ik geoffreerd krijg.

Voor de prijs die op het internet te zien is, zijn vaak maar enkele stoelen te koop. Daarnaast moet er voor deze stoelen direct betaald worden en moeten ook de namen bekend zijn. Ook zijn de tickets voor dit lagere tarief vaak niet annuleer- of wijzigbaar. De groepsprocedure kent veel soepele voorwaarden en voordelen en is daarom dus niet vergelijkbaar met losse tickets.

  1. Kan ik ook zelf groepen boeken door bijvoorbeeld  2 x 9 stoelen los in te boeken op het internet?

Dit is mogelijk, alleen zijn de voorwaarden  heel anders dan bij groepstickets en is het niet zeker dat na het boeken van de eerste 9 stoelen ook de volgende clusters aan stoelen voor dezelfde prijs wordt aangeboden. Het gevolg kan zijn dat de overige stoelen voor een hogere prijs geboekt moet worden zonder dat hier van te voren zekerheid over te geven is. Het kan ook voorkomen dat er geen stoelen meer beschikbaar zijn. Wij kunnen dit probleem ondervangen als we de namen ontvangen, hiermee kunnen we geheel vrijblijvend de stoelen in optie zetten en zekerheid geven over de prijs zonder dat je ergens aan vastzit. Het voordeel van een optie is ook dat er nog overlegd kan worden met de achterban en eventuele onjuistheden nog kosteloos rechtgezet kunnen worden. Boek je de tickets online dan zijn aanpassingen vaak niet meer mogelijk of alleen tegen hoge kosten.

Los geboekte ticket kunnen we dus ook gebruiken voor groepen (tot maximaal 15 – 20 personen) maar hiervoor gelden dus andere voorwaarden. Lees meer hierover.

  1. Waarom zou ik via een reisbureau een groepsticket boeken?

Het eerste voordeel van het boeken van groepsvluchten via een reisbureau is dat je niet alle luchtvaartmaatschappijen hoeft te benaderen om de voordeligste vliegtickets boven water te krijgen. Verder krijg je niet zelden te maken met (buitenlands) luchtvaartjargon en groepscontracten die niet altijd even begrijpelijk zijn en waarmee ook grote bedragen gemoeid zijn. Wij zorgen ervoor dat het hele proces op een heldere manier vertaald wordt zodat er geen (dure) verassingen kunnen ontstaan. Daarnaast houden we je op de hoogte van naderende deadlines en mogelijkheden om bv stoelen kosteloos te reduceren. Ook komt het voor dat er in de aanloop naar de datum van vertrek deelnemers afwijken van het reisplan of speciale wensen hebben, dit levert vaak veel extra werk op waarbij we kunnen assisteren. Verder hebben wij een klantvriendelijke manier voor het aanleveren van de naamgegevens die de kans op (dure) fouten uitsluiten. Ook als er onvoorziene omstandigheden zijn, kun je vertrouwen op onze bemiddeling en hoef je niet in conclaaf met een luchtvaartmaatschappij.

Kortom:
  • wij vergelijken kosteloos en vrijblijvend de prijzen van alle luchtvaartmaatschappijen om de beste deal voor groepstickets krijgen
  • wij nemen de zorg van de vliegtickets voor groepen uit handen terwijl je je kunt concentreren op het organiseren van rest van de groepsreis.
  • begrijpelijke taal en tijdige alerts over naderende deadlines.
  1. Heeft het zin om bij meerdere reisbureaus offertes op te vragen?

Het is natuurlijk altijd goed om prijzen bij enkele partijen te vergelijken maar het kan ook een averechts effect hebben aangezien de aanvraag dan meerdere keren bij dezelfde groepsdesk binnenkomt. Dit wordt meestal niet gewaardeerd of de aanvraag wordt niet meer in behandeling genomen. Ook kan de beschikbaarheid van stoelen hierdoor worden verstoord wat een negatief effect heeft op de prijs.

  1. Kan ik ook een groepsaanvraag direct bij de luchtvaartmaatschappij indienen?

De meeste luchtvaartmaatschappijen verwijzen naar een reisbureau als het gaat om groepsaanvragen, er zijn er echter ook die rechtstreeks te benaderen zijn. Desondanks wordt er net als bij reisbureaus een ticket fee gerekend waardoor het qua prijs niet veel uitmaakt. Daarentegen kan een reisbureau vaak sneller en efficiënter prijzen vergelijken waardoor je voordeliger uit bent zonder dat u daar veel moeite voor hoeft te doen, daarnaast kunt u als klant profiteren van de expertise die komt kijken bij het boeken van groepen.

  1. Kan ik een optie nemen op een groepsticket?

In de meeste gevallen is het mogelijk om stoelen tussen de 3 en 14 dagen kosteloos in optie te zetten, afhankelijk van het moment van boeken is het zelfs langer mogelijk tegen een geringe vergoeding. Meer info ontvang je in de offerte of vraag ons naar de mogelijkheden.

  1. Ik weet nog niet zeker hoeveel mensen er precies meegaan.

Een voordeel van een groepsprocedure is dat in veel gevallen het aantal stoelen zonder (hoge) kosten gereduceerd kan worden. Het moment waarop dit (kosteloos) kan verschilt per maatschappij. In onze offertes en groepscontracten staan de precieze regels.

  1. Wanneer moet ik de namen doorgeven?

De namen moeten doorgaans 6 tot 2 weken voor vertrek worden doorgegeven. Bij sommige maatschappijen kunnen de namen zelfs nog later worden doorgegeven. Uiteraard krijg je vooraf te horen wat de deadline is voor je groepsticket.

  1. Waarom is de luchthavenbelasting onder voorbehoud?

Op het moment dat we de factuur voor de laatste betaling opmaken en het moment van ticket uitgifte wordt de luchthavenbelasting opnieuw berekend. In een uitzonderlijk geval kan deze zijn veranderd, het verschil zullen we doorbereken,  hierbij gaat het in de meeste gevallen om relatief lage bedragen van +/- 20 euro pp. Op verzoek kunnen we de tickets uitgeven als de namen en de betalingen al eerder voorhanden zijn dan de voorgeschreven deadline. Nadeel is echter wel dat na ticketuitgifte geen aanpassing van de namen meer kunnen plaatsvinden. Daarnaast zijn de tickets dan in veel gevallen non-refundable, ook i.g.v. schemawijzigingen of annuleringen vanuit de maatschappij kan het nadelig zijn als de tickets al zijn uitgegeven. Ons advies is daarom om gebruik te maken van de voordelen van een groepsboeking en deze volgens de deadlines te betalen en vlak voor vertrek te laten uitgeven maar wel rekening te houden met een evt. verschil in taks.

  1. We willen graag op verschillende data vliegen

Een groep moet altijd in z’n geheel op dezelfde vlucht vertrekken en uit minimaal 10 personen bestaan. Bij de meeste maatschappijen is het mogelijk om enkele passagiers op een andere datum te laten terugvliegen, wel zijn hier soms kosten aan verbonden. Ook moet de terugreis in ieder geval door minimaal 10 personen tegelijk gevlogen worden.

  1. Wanneer moet ik betalen?

In de meeste gevallen kan worden volstaan met een aanbetaling van € 750,- tot € 2.500,- voor de hele groep. De tickets moeten in de meeste gevallen uiterlijk een maand voor vertrek zijn betaald.

Nieuwe aanvragen

Momenteel kunnen we geen nieuwe klanten aannemen, mocht je eerder bij ons geboekt hebben stuur dan een mail naar [email protected] of bel ons op 020-4081122.